ב-9.9.2021: מגיעים לבג”ץ בדרישה לטיהור שמו של יעקוב אבו-אלקיעאן ז”ל

נתניהו התנצל, ראש מח”ש לשעבר הודה שתיק חקירת מותו נסגר ללא הצדקה – ועכשיו הגיע הרגע בו גם בית המשפט העליון ידרש לעשות צדק.

ב-9.9 תגיע משפחת אבו-אלקיעאן לבית המשפט העליון ותבקש מהשופטים להורות לפרקליט המדינה לטהר את שמו של יעקוב אבו אלקיעאן ז”ל, שנורה, הופקר למוות והואשם על לא עוול בכפו בכך שניסה לבצע פיגוע (בג”ץ 1504/20 סארה אבו אלקיעאן נ. פרקליט המדינה. 11:30, בית המשפט העליון, אולם ב’ בפני ההרכב: עמית, גרוסקוף ושטיין).
 

כזכור, בעת פינוי הכפר אום אל חיראן לפני ארבע שנים וחצי, יעקוב יצא במכוניתו מביתו במהירות של 10 קמ”ש, כששוטר ירה בו, פצעו אותו, גרמו לו לאבד שליטה על רכבו ולדרוס את השוטר ארז עמדי לוי ז”ל. לא זאת בלבד, אלא שכוחות השיטור והרפואה הותירו את יעקוב לדמם למוות, לבדו, במשך דקות ארוכות – זאת  במקום להגיש לו טיפול רפואי שהיה מציל את חייו.

מחש פתחה בבדיקה, אך לא כל הראיות נבחנו לעומק, השוטר היורה לא נחקר באזהרה והתיק נסגר. בנוסף, פרקליט המדינה דאז שי ניצן, סרב להכריע בסוגיה האם יעקוב זל היה מחבל או לא.

העתירה שהגישה משפחת אבו-אלקיעאן באמצעות הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל וארגון עדאלה, דורשת, לראשונה לטהר את שמו ולקבוע חד משמעית שיעקוב לא היה מחבל.העתירה גם דורשת לפתוח בהליכים פליליים נגד האחראים למותם הטראגי של יעקוב אבו-אלקיעאן והשוטר ארז (עמדי) לוי, זאת כיוון שההחלטה על סגירת התיק התקבלה על יסוד תשתית עובדתית חסרה: הרשות לא חקרה באזהרה את השוטרים המעורבים, גם לאחר שנודע לה כי הם משקרים בעדותם, לא בחנה סרטון מרכזי מהאירוע שמוכיח שמעורב מרכזי בפרשה שיקר בעדותו ולא בדקה את כלל התרמילים בזירה.

משעה 10:30 תתקיים מחוץ לבית המשפט העליון הפגנה שמארגנת משפחת אבו-אלקיעאן וארגון עומדים ביחד. הציבור מוזמן להשתתף.

יעקוב אבו-אלקיעאן ז”ל. צילום באדיבות המשפחה

 גבר אבואלקיעאן, אחיו של יעקוב זל מסר: “אנחנו מצפים שבית המשפט יעשה סוף סוף צדק עם יעקוב. הגיע הזמן שרשויות המדינה ידגישו שמדובר במחנך ואזרח שומר חוק וחף מפשע. כל המדינה שמעה וראתה בשנים האחרונות כתבות ותחקירים שביססו את עמדת מח”ש והשב”כ שיעקוב לא היה מחבל, ואנו מצפים שבית המשפט העליון הנכבד ימשיך את התהליך ולא יסכים עם המהלך המוטעה של שי ניצן שלא לטהר את שמו של יעקוב. הגיע הזמן לקיים הליך הוגן ולהעמיד לדין את כל שרשרת הפיקוד שגרמה למותם של אזרח ושוטר”.

מהוועד הציבורי נגד עינויים בישראל נמסר: “מדובר במקרה בעל משמעות חברתית וציבורית גבוהה, שיש בו כדי להקרין על יחסי החברה הבדואית עם מדינת ישראל באופן כללי – כדי לשפר את היחסים העכורים האלה חייבים קודם כל לחזור לפרשת אום אלחיראן, למצות את הדין עם השוטרים המעורבים ולעשות צדק עם משפחת הנפגע”.

מעדאלה המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל נמסר: ״כעת כבר ברור לכל כי הניסיון לטפול על יעקוב אבו-אלקיעאן ניסיון דריסה נעשה במטרה לטייח את ההרג הנפשע שלו בידי שוטרים. אך מעבר לכך, הראיות שהיו מונחות לפני פרקליט המדינה שי ניצן מעידות בבירור, כי חובה היה לפתוח גם בהליכים פליליים נגד המעורבים בהריגתו, החל מן השוטרים שירו ועד לאנשי הרפואה המשטרתיים שהפקירו אותו לדמם אל מותו. על בג״ץ להורות על ביטול החלטת שי ניצן, ולצד זאת גם יש לחקור את כל הדרגים ברשויות האכיפה על התנהלותם בפרשה. אנו נמשיך להילחם נגד מתן חסינות למעשי הרג של אזרחים ערבים פלסטינים בידי שוטרים, וניאבק להשגת אחריותיות על מעשים אלה”.