תחקיר חדש בפרשת אום אל חיראן: “איימן עודה נורה בפניו. משטרת ישראל מנעה מעורכי דינו גישה לראיות מרכזיות”

תחקיר חדש של סוכנות המחקר Forensic Architecture מציג מעל במה בינלאומית ראיות חדשות מפרשת אום אל חיראן * הראיות תומכות בגרסתו של חבר הכנסת איימן עודה, הטוען שנורה בפניו בכדור ספוג * הניתוח חושף כי משטרת ישראל מנעה גישה לראיות מרכזיות מעורכי הדין של הוועד הציבורי נגד עינויים, המייצגים את עודה.

לינק לוידאו ותמונות מהתחקיר (דרופבוקס)

מחר, ה-3 ביוני, Forensic Architecture מלונדון תשחרר סרט שמפרט את החלק השלישי והאחרון של תחקיר המאורעות האלימים באום אל חיראן בינואר 2017 – שהביאו למותם של אזרח ושוטר ושבו נפצעו ח”כ מכהן – איימן עודה – ואזרחים נוספים. חלק זה של החקירה נוגע לירי כדור גומי ישירות לראשו של ח”כ עודה והוא תוצר של שיתוף פעולה עם הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל שמייצג משפטית את הקורבנות באירועי אום אל חיראן.

על פי ניתוח הראיות החדש של Forensic- Architecture – מכון פורנזי מתקדם בראשותו של פרופ’ אייל ויצמן באוניברסיטת גולדסמית’ס לונדון – משטרת ישראל מנעה מעורכי הדין של הוועד הציבורי נגד עיניים גישה לחומרי וידאו חשובים ללדפי על עדויות כתובות.

הסרט ובו פירוט ניתוח הראיות יוקרן 10 פעמים בשבוע בין 3 ב-יוני ל-22 ספטמבר במוזיאון הוויטני בניו יורק, במסגרת הביאנלה של הוויטני – מאירועי האמנות החשובים בעולם.

התחקיר של Forensic Architecture תומך בגרסתו של עודה ושל הוועד, לפיה חבר הכנסת נורה בפניו על ידי כדור ספוג, ומראה כי ייתכן שריאיות מצולמות הוסתרו בכוונה כדי לטשטש את האמת על פציעתו של אודה. על פי Forensic Architecture, בשעות שלאחר הריגתו של יעקוב אבו אלקיעאן, המשטרה נהגה בצורה לא חוקית, כשהיא מפעילה אלימות נגד אזרחים ונגד עודה.

אלו המסקנות:

– התחקיר תומך בטענתו של עודה כי נורה בפניו בכדור ספוג. במקרה כזה, השימוש בכדור ספוג  נעשה בניגוד גמור לתקנות של משטרת ישראל עצמה.

– לפחות שלושה סרטי וידאו לא הועברו על ידי המשטרה לצוות המשפטי שמייצג את עודה בוועד הציבורי נגד עינויים בישראל.

– חסרה גם הגרסה המלאה של הוידאו ש”הודלף” לחדשות עשר. הסרט ששודר בחדשות 10 ב-6.7.2018, ומראה לכאורה שעודה לא נורה בכדור –  הוא בעצם גרסה ערוכה שבה חסר רגע מרכזי, רגע שאפשר להניח שבו מצולמת סיבת פציעתו של עודה.

 באירוע נעשה שימוש נגד אזרחים בכדורי ספוג ובגז פלפל, בדרכים שבאופן ברור סותרות את תקנות המשטרה.

ציטוטים:

פרופ’ אייל וייצמן, מנהל ומקים Forensic Architertire: “אירוע אום אל חיראן הוא כמו בבושקה של הפרה בתוך הפרה. הכפר ההבדואי אום אל חיראן מפונה בכדי לאפשר התיישבות יהודית; הפינוי מתבצע בפשיטה באישון לילה על ידי עשרות שוטרים חמושים; הפשיטה מובילה לירי חסר סיבה ביעקוב אבו אלקיעאן שלאחריו נמנעת ממנו גישה לעזרה ראשונה שיכלה להציל את חייו; הירי מוביל לתקיפת תושבים, אקטיביסטים ופוליטיקאים פלסטינים בזירה; האלימות הפיזית מובילה לאלימות בירוקרטית, באמצעות הסתרה ומניפולציות של ראיות”.

עו”ד נועה  לוי, ראש פרויקט חופש המחאה בוועד הציבורי נגד עינויים בישראל: “תקרית אום אל חיראן היא דוגמה ליחס של משטרת ישראל כלפי המיעוט הערבי בישראל. עבור תושבי הכפר, עבור בני בריתם ותומכיהם, לחווייה הטראומטית של אותו יום היו מרכיבים רבים: הסטוריה ארוכה של פינוי תושבים ערבים לטובת התיישבות יהודית, גישת המשטרה לפינוי שהתבצע כאילו היה מבצע צבאי, האצבע הקלה על ההדק של כמה שוטרים במהלך האירוע וכמובן המסגור השקרי של אבו אלקיעאן – מורה למתמטיקה – כטרוריסט  -כנראה בכדי לתת לגיטימציה לירי של המשטרה בו.

“תקיפת ח”כ איימן עודה, שנורה בראשו על ידי שוטר שידע טוב מאוד לעבר מי הוא יורה, היה מעשה של אלימות לא מוצדקת. הכחשות המשטרה והחלטת מח”ש לסגור את התיק היא עדות נוספת למה שאנחנו כבר יודעים על יחס המשטרה למיעוט הערבי בישראל. זה לא רק מאורע בודד בכפר מרוחק. ערערנו כנגד החלטת מח”ש ואנחנו נחושים לקחת את המקרה הזה לבית המשפט בכדי לחשוף את האמת ובכדי לדרוש צדק עבור הקורבנות ומשפחותיהם”.

ח”כ איימן עודה, יו”ר רשימת חד”ש-תע”ל: “גם ערימות השקרים של ארדן וניסיונות הטיוח החוזרים של מח”ש לא יסתירו את האמת הברורה שהאחריות למוות של יעקוב אבו אלקיעאן והתקיפה שלי בידי שוטרים על ידי כדור ספוג היא על מי ששולח שוטרים חמושים לגרש משפחות מבתיהן באמצע הלילה כאילו מדובר בתקיפה צבאית של אויב. הגיע הזמן שהמחלקה לטיוח עבירות שוטרים תחשוף את מלוא חומרי החקירה״.