עינוי עציר במהלך מבצע עופרת יצוקה 6647/11

עתירה שהוגשה על-ידי הוועד בספטמבר 2011 לבג”ץ, בבקשה להוצאת צו על תנאי המחייב את היועץ המשפטי לממשלה להפעיל את סמכותו ולהורות למחלקה לחקירות שוטרים לפתוח בחקירה נגד חוקרי שב”כ החשודים בהפעלת עינויים ואלימות אכזרית ובלתי אנושית במהלך חקירה של עציר בטחוני במהלך 2009, בניגוד לחוק העונשין 1977.
העותרים ביקשו מבית המשפט להורות ליועץ המשפטי להסביר, מדוע לא נפתחות חקירות פליליות נגד חוקרי שב”כ במקרים של תלונות ועדויות על שימוש בעינויים ו/או ביחס אכזרי ובלתי אנושי. המקרה הספציפי המפורט בעתירה נוגע לחשדות בדבר מעשים פליליים של חוקרי שב”כ כלפי עציר בטחוני בשם ח.א.ע, שנעצר ביום 3.1.2009 במהלך מבצע “עופרת יצוקה” והובא לישראל לצורכי חקירה, במחנה הצבאי “זיקים”, בכלא “שקמה” שבאשקלון ובכלא באר שבע.
החל מיום מעצרו מרצועת עזה ועד לסיום חקירתו, עבר העותר מסכת התעללויות שכללה, בין היתר: החזקה בתנאים מחפירים, אלימות שהפעילו כלפיו חיילים וחוקרים, החזקה בתנוחות מכאיבות במשך ימים רבים, איומים, יריקות, בעיטות, סטירות ומכות בידי חיילים וחוקרים.
המעשים הפליליים עליהם מבוססת העתירה התרחשו בחודש ינואר 2009 והוגשה לגביהם תלונה ליועץ המשפטי לממשלה באפריל 2009, אך עד ליום הגשת העתירה עדיין לא התקבל מענה מהיועץ המשפטי לממשלה, וככל שידוע לעותרים, הוא לא הורה על נקיטת צעדי חקירה (להבדיל מבדיקה פנימית) כלשהן בתלונתו במשך קרוב לשנתיים וחצי מהגשת התלונה, ובכך פגע וממשיך לפוגע פגיעה ממשית ביכולתו של העותר למצות את הדין עם מי שפגעו בו.
את העתירה (בג”ץ 6647/11 ח.א.ע נ’ היועץ המשפטי לממשלה) הגישה עו”ד באנה שגרי-בדארנה מהוועד.
להורדת העתירה