מתקפת חמאס בשבעה באוקטובר והחזקת אזרחים בשבי ברצועת עזה עולה כדי עינויים, יחס בלתי אנושי ומשפיל

עיקרי הדברים 

הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל הוקם לפני למעלה משלושים שנה לשם מיגור העינויים בישראל, והגנה על שורדי עינויים באשר הם.

במהלך המתקפה האכזרית שביצע ארגון חמאס בישראל בשבעה באוקטובר השנה, אלפי ישראלים ואזרחי מדינות נוספות – בהם נשים, ילדים וקשישים – נפלו קורבן למעשי זוועה והתעללות בידי אנשי החמאס, מעשים המהווים עינויים, יחס בלתי אנושי ומשפיל, האסורים באיסור חמור על פי המשפט הבינלאומי, ומהווים פשע מלחמה. חודש וחצי לאחר מתקפה זו, מאות אזרחים וחיילים עדיין מוחזקים בשבי ארגון החמאס ברצועת עזה; גם החזקתם בשבי של אנשים אלה עולה כדי עינויים, יחס בלתי אנושי ומשפיל. 

הוועד נגד עינויים עומד לצידם של שורדי המתקפה, עם החטופים ועם בני משפחותיהם, מציע להעמיד לרשותם את ניסיונו המקצועי בזיהוי, תיעוד וייצוג שורדי עינויים, ומשתתף בקריאה לשחרורם של כל החטופים במהרה. 

רקע: אירועי הטבח בשבעה באוקטובר והשלכותיהם  

המתקפה הרצחנית, היזומה והמתוכננת מראש של ארגון החמאס בשבעה באוקטובר הותירה אחריה שובל מחריד של מוות, הרס, סבל וחורבן. התוקפים, פעילי חמאס וארגונים נוספים תושבי רצועת עזה ביצעו מעשי טבח מזעזעים והרג סיטונאי של אזרחים ישראלים וזרים, ובכללם ילדים, נשים, חולים וקשישים. 

למעלה מ-1200 אזרחים ישראלים וזרים נרצחו במתקפת החמאס. אלפים נפצעו, כולל רבים ששרדו פגיעות רב מערכתיות קשות ויידרשו להם שנים להשתקם. אלפי אנשים, כולל ילדים, שרדו את התופת אבל ייצאו ממנה מצולקים נפשית.  למעלה מ-200 ילדים, נשים וגברים עודם חטופים ומוחזקים בידי החמאס וארגונים אחרים ברצועת עזה, וביניהם כאלו הזקוקים לטיפול ולסיוע רפואי. 

האכזריות הנוראה של מתקפת החמאס עומדת בסתירה מוחלטת לכל אמות המוסר ובניגוד גמור לחוק הבינלאומי. חובה לומר ללא כחל וסרק: אין ולא יכולה להיות שום הצדקה לרצח אזרחים, להתעללות חסרת עכבות בחסרי ישע, או לחטיפת נשים, גברים וילדים. 

כארגון זכויות אדם ותיק, יש לנו ביקורת נוקבת וברורה על הפרות זכויות האדם שמבצעת ישראל בשטחים הכבושים, על כך שישראל מענה פלסטינים בשיטתיות, כולאת אלפים ללא משפט צדק, במעצרים מינהליים ובתנאי כליאה קשים, ומפרה את החוק הבינלאומי מדי יום ביומו הן בגדה המערבית ומזרח ירושלים הכבושות, והן ברצועת עזה, הנצורה מזה שש עשרה שנה. על אף השכול הכבד שחשים ישראלים כעת והחשש המצמית לגורלם של החטופים, פשעי המלחמה שביצעו אנשי החמאס בעוטף עזה אינם תירוץ או היתר לפגיעה הקשה והבלתי מובחנת  באזרחים פלסטינים ברצועת עזה, או למתקפות האלימות נגד האוכלוסייה הפלסטינית בגדה המערבית. 

בה במידה, ביקורת זו, שאותה השמענו בהזדמנויות רבות מאז פרוץ המלחמה ולפניה, אינה יכולה ואסור לה שתשתמש הצדקה חוקית או מוסרית לפשעי החמאס; ונייר עמדה זה מוקדש לפיכך למצבם של הנפגעים הישראליים, שעברו מתקפה חסרת תקדים בהיקפה ובחומרתה, ונועד להציע ניתוח ראשוני של מצבם מבחינה משפטית, ושל סוגי הסעד שאנו סבורים כי יש בכוחנו לספק להם. 

אירועי הטבח והחזקת החטופים עולים כדי עינויים, יחס בלתי אנושי, אכזרי ומשפיל, ומהווים פשע מלחמה 

המעשים שבוצעו על-ידי חמאס בשבעה באוקטובר בתוך שטח ישראל, שכללו רצח מכוון של אזרחים והתעללות בהם, לרבות אלימות מינית, , וחטיפה של אזרחים לשם הפעלת לחץ על מדינת ישראל ולשם התניית שחרורם בפעולה של ישראל, מהווים הפרה חמורה של כללי המשפט הבינלאומי ההומניטרי ההסכמי והמנהגי, אשר חלים גם על החמאס, ואף מהווים פשעי מלחמה לפי אמנת רומא של בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג. המשך החזקתם של החטופים מהווה פשע מלחמה גם הוא.

האיסורים על אלימות, על רצח, על הטלת מומים, על התעללות מינית ועל עינויים חלים בכל מצב ובכל סכסוך, והם ממשיכים לחול גם כעת. בזמן כתיבת שורות אלו איננו יודעים לאיזה יחס זוכים החטופים, ואנחנו מייחלים לשלומם. ואולם, המעט שאנחנו כן יודעים הוא שהם מוחזקים בניתוק מוחלט מהעולם החיצון, ללא אפשרות לפגוש נציגים של הצלב האדום, ללא אפשרות לשוחח עם משפחותיהם, ללא אפשרות לדעת מה עלה בגורל משפחותיהם שנשארו בישראל, ומבלי שהם יודעים מתי וכיצד תסתיים החזקתם בשבי, תוך יצירת תחושת חוסר אונים קשה – כל אלה יחד מהווים עינויים לכשעצמם, בוודאי לאור משך הזמן הממושך שחלף ממועד חטיפתם.

הן שורדי הטבח בעוטף עזה בשבעה באוקטובר, והן כלל האנשים המוחזקים כעת בשבי – נפלו קורבן לעינויים, יחס בלתי אנושי, אכזרי ומשפיל, ולפשע מלחמה. ככאלה, הם זכאים להפסקת העינוי – קרי, לשחרורם המיידי – וכן לצדק, לאמת ולשיקום, ברוח הוראות האמנה נגד עינויים. 

יש לתעד את הפשעים ואת השלכותיהם הפיזיות והנפשיות באופן הולם ומקצועי, לשם הבאת צדק עבור השורדים 

פרוטוקול איסטנבול, המדריך הבינלאומי לתיעוד ולחקירה של עינויים ושל דרכי התעללות אחרות, אשר מנחה אותנו בעבודתנו היום-יומית, קובע את הכללים המינימליים לתיעוד ולחקירה של עינויים, וזאת, מתוך הכרה בהשלכות הנפשיות והגופניות של עינויים על מי ששורדים אותם. תיעוד עינויים לפי פרוטוקול איסטנבול נעשה בהתאם למתווה מדוקדק ועל ידי צוות רופאים, משפטנים ואנשי בריאות הנפש, והוא הליך רגיש-טראומה (Trauma-informed), כלומר כזה המבוצע תוך נקיטה באמצעי הזהירות הנדרשים לשם הגנה על שורדי העינויים, אשר עלולים להימצא במצב פוסט טראומטי, ולכן הוא ההליך המומלץ בגביית עדות משורדי עינויים. 

פרוטוקול איסטנבול מאפשר יצירת ראיות רפואיות-נפשיות לשם מימוש הזכות לצדק במסגרת הליכים פליליים, מצד אחד, ושיקום המבוסס על השלכות העינויים על כל אדם, מצד שני. הפרוטוקול זכה להכרה בינלאומית ככלי המוביל לצורך זה, לרבות על ידי האו”ם – אך טרם זכה להכרה דומה במערכת המשפט הישראלית; כדי לגשר על פער זה, הכשיר הוועד נגד עינויים עשרות אנשי מקצוע בביצוע הערכות לפי פרוטוקול איסטנבול, ואף שילב הערכות אלה בהליכים משפטיים שונים. 

פרוטוקול איסטנבול מספק כלי מרכזי וחשוב בזיהוי ותיעוד שורדי עינויים, יכול לייצר תמיכה פורנזית קריטית בהליכים משפטיים עתידיים בעניינם, ואף לסייע בהמשך בשיקומם. 

סיכום 

הוועד נגד עינויים עומד לצידם של שורדי מתקפת החמאס בשבעה באוקטובר, עם החטופים לרצועת עזה ועם בני משפחותיהם, שנפלו קורבן לעינויים ופשעי מלחמה. אנחנו מבינים את הדרך הארוכה שתידרש לשיקומם הפיזי והנפשי כל כלל שורדי המתקפה, ומאמינים בחשיבות שבתיעוד הזוועות שעברו – למען המאבק בהכחשת הפשעים שאירעו, ולמען עשיית צדק עם הקורבנות. אנו מייחלים לשובם של כל החטופים לביתם בשלום, ולסיומו של מעגל האלימות שכבר זעזע את חייהם והפקיע את זכויות האדם הבסיסיות ביותר של חפים מפשע כה רבים. 

לאורך עשרות שנות עבודה למען שורדי עינויים, רכשו הוועד נגד עינויים וקבוצת המומחים הפורנזית התומכת בעבודתו, מומחיות ומוניטין בזיהוי, תיעוד וייצוג שורדי עינויים, ואנו מציעים כעת להעמיד ידע זה למענם של שורדי המתקפה, החטופים ובני משפחותיהם, וגופי המקצוע המלווים אותם. 

על החתום, 

הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל 

קבוצת המומחים הפורנזית 

תל אביב, נובמבר 2023 

* הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל הוא ארגון זכויות אדם שנוסד ב-1990 על מנת להאבק בנגע העינויים בישראל ובשטחים הכבושים. בשעה שרבים מלקוחותינו הינם פלסטינים אשר נפגעו על ידי כוחות הביטחון הישראליים, הוועד פועל מתוך תפיסת עולם אוניברסלית ברוח האמנה הבינלאומית נגד עינויים, לפיה עינויים, התעללות ויחס בלתי אנושי ומשפיל הינם פסולים, ואסורים בתכלית האיסור ללא קשר לדתם, השתייכותם הפוליטית והלאומית של הקורבנות או של מבצעי הפשעים. לפיכך, סייענו ואנו ממשיכים לסייע לנפגעי עינויים ואלימות מוסדית חמורה משני עברי הקו הירוק, וכן מכל שכבות החברה הישראלית. לוועד מחלקה משפטית העוסקת בייצוג משפטי של קורבנות עינויים ונושאים עקרוניים הכרוכים בכך, ומחלקה ציבורית העוסקת בהעלאת מודעות לקיומם של עינויים בישראל, ובקידום חקיקה שתאסור על כך. 

הוועד מלווה בעבודתו על ידי קבוצת המומחים הפורנזית (The Forensic Group of Experts), כשלושים אנשי רפואה ובריאות הנפש מהשורה הראשונה בתחומם, הפועלים בהתנדבות מלאה, אשר עברו הכשרה מעמיקה המאפשרת להם לבצע הערכות לפי פרוטוקול איסטנבול, לחנוך אנשי מקצוע נוספים לבצע הערכות אלה, וכן עוסקת במחקר של סוגיית התיעוד והטיפול בשורדי עינויים.