הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל: החלטת היועמ”ש לסגור את תיק החקירה נגד החוקרים שכמעט והביאו למותו של סאמר ערביד – מתן הכשר לשימוש בעינויים בישראל

24.1.2021

הודעה לעיתונות

הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל: החלטת היועמ”ש לסגור את תיק החקירה נגד החוקרים שכמעט והביאו למותו של סאמר ערביד – מתן הכשר לשימוש בעינויים בישראל

הבוקר התפרסמה החלטת היועמ”ש, לסגור את תיק החקירה כנגד חוקרי השב”כ שחקרו את סאמר ערביד, ועל פי החשד עינו אותו וכמעט הביאו למותו. כזכור, ערביד נעצר בספטמבר 2020 ובסופו של דבר הועמד לדין באשמת רצח רינה שנרב. ערביד נעצר כשהוא בריא לחלוטין, אך יום לאחר מעצרו אושפז בבית החולים כשהוא מחוסר הכרה וסובל משברים רבים בצלעותיו ומכשל כלייתי חריף. ערביד היה מחוסר הכרה כשבועיים, ולאחר ששב להכרה והתייצב מצבו – הוחזר לידי השב”כ להמשך חקירתו. 

ניסיונו המקצועי של הוועד נגד עינויים בישראל מוכיח, שהפציעות אותן ספג ערביד ומצבו הרפואי כאשר אושפז, כפי שדווחו בתקשורת, מעידות על שימוש בעינויים קשים; ולמעשה גם השב”כ עצמו אינו מכחיש שנעשה שימוש ב”אמצעים פיזיים מיוחדים” בחקירתו. מסיבה זו פנה הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל אל היועמ”ש עוד בחודש אוקטובר 2019 בדרישה לפתוח בחקירה מיידית של נסיבות המקרה והעמדה לדין של האחראים לפגיעה הקשה בערביד. 

מנכ”לית הוועד, עו”ד טל שטיינר, מסרה: “החלטת היועמ”ש שהתפרסמה היום בכלי התקשורת היא שערוריייה, ומוכיחה את מה שהוועד הציבורי טוען זה שנים: השב”כ עושה שימוש בעינויים פיזיים קשים כנגד נחקרים כולל מכות והחזקה בתנוחות מכאיבות, בניגוד לאמנות בינלאומיות עליהן חתומה ישראל ובניגוד לפסיקת בג”ץ – ולמערכת המשפט אין יכולת או רצון לעצור את התופעה. נזכיר שלמרות שכ-1300 תלונות שהוגשו לממונה על בדיקת תלונות נחקרים בשב”כ, הוגשו עד היום אפס כתבי אישום. אם אפילו מקרה שבו אדם כמעט איבד את חייו בחקירה לא מצדיק העמדה לדין, מה התיק שיצדיק זאת? בהחלטתו, היועמ”ש נתן היום הכשר רשמי לשימוש בעינויים בישראל והעניק חסינות מוחלטת לחוקרים”. 

לפרטים נוספים וריאיונות: טלי שמיר, דוברת הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל, 052-4160917